Ben jij klaar voor de volgende carrièrestap bij je huidige werkgever of sta je te popelen om meer verantwoordelijkheden aan te nemen in je huidige job? In tegenstelling tot docenten hoeven werkgevers je niet noodzakelijk vragen te stellen.

De makkelijkste manier om te leren en snel vooruitgang te boeken wanneer je aan het werk bent, is initiatief nemen, vragen stellen en proactief handelen.

Hier zijn 5 top tips die je zullen helpen om de carrièreladder te beklimmen.

1.      Stel vragen

Het stellen van vragen is de eenvoudigste en meest effectieve manier van leren. Toch zijn veel werknemers bang om hun manager of collega's té veel vragen te stellen en vrezen ze dat het hen onzeker of niet intelligent genoeg zal doen overkomen. Maar je kan niet vanaf dag één al een expert zijn. Vragen zijn de beste en snelste manier om een dieper inzicht te verwerven. Je nieuwsgierigheid en enthousiasme zal je werkgever tonen dat je leergierig bent en bereid bent om efficiënter te werken – kwaliteiten die fel geapprecieerd worden.

2.      Neem initiatief

Geef je op als vrijwilliger voor een nieuw project of help een handje bij een team waar je nog nooit mee hebt samengewerkt. Zolang deze extra taken je niet achterop helpen met je eigen werk, is het een uitstekende manier om je motivatie en werk attitude kenbaar te maken. Wanneer je manager hardop denkt en opmerkingen maakt zoals ‘Zou het niet mooi zijn als we ... hadden...’ of ‘We hebben geen how-to gids om...’, neem dan het initiatief om een aantal van deze taken zelf te voltooien. Dit zal je aanzien binnen het bedrijf verhogen en helpt je je reputatie te verdienen van iemand die kan worden ingeroepen in tal van situaties. Dat zal je kansen vergroten om overwogen te worden wanneer er nieuwe opportuniteiten binnen het bedrijf ontstaan.

Vragen zijn de beste en snelste manier om een dieper inzicht te verwerven. Je nieuwsgierigheid en enthousiasme zal je werkgever tonen dat je leergierig bent en bereid bent om efficiënter te werken – kwaliteiten die fel geapprecieerd worden.

3. Documenteer je werk

Velen van ons documenteren niet of onvoldoende hun prestaties. Nochtans, wanneer je meer taken opneemt dan hetgeen van jou verwacht wordt, is het essentieel om een overzicht van je verwezenlijkingen bij te houden. Je zal ongetwijfeld verrast zijn met wat je tot dusver hebt bereikt en hoe ver je bent gevorderd. Het documenteren van je werk zal je helpen bij het uitbouwen van je argumenten waarom jij de carrièreladder zou moeten beklimmen.

4. Blijf leren

Nieuwe vaardigheden en kwalificaties kunnen je onderscheiden van je collega's. Ze zullen je vertrouwen en creativiteit boosten en je werkgever tonen dat je staat te popelen om te leren. Biedt je werkgever opleidingsmogelijkheden m.b.t. je professionele ontwikkeling, profiteer hiervan dan zoveel je kan. Hebben bepaalde skills een opfrisbeurt nodig of wil je graag een nieuwe skillset verwerven, dan zijn er altijd heel wat gratis cursussen die je op je eigen tempo online kan volgen.

5. Haal het maximum uit je evaluatiegesprekken

Evaluatiegesprekken zijn de perfecte gelegenheid om te polsen naar constructieve feedback, je vooruitgang te tonen en toekomstige doelstellingen te bepalen. Heeft je werkgever momenteel geen evaluatiegesprek ingepland of is het al meer dan 12 maanden geleden sinds je laatste gesprek hierover, aarzel dan niet om je manager te vragen om even rustig samen te zitten.

Maak vóór je vergadering een lijst met doelen die je hebt bereikt, projecten waaraan je hebt gewerkt en positieve feedback die je hiervoor hebt gekregen. Als er dingen zijn waarvan je denkt dat je er nog moet aan werken, is het oké om deze ook te vermelden. Dit toont je werkgever die je je vaardigheden wil uitbreiden en dat je open staat voor begeleiding.
 

Meer hulp nodig?

Een gezonde werkplek kan je helpen om prestatiedoelstellingen te bereiken en te overschrijden. Volg onze eenvoudige tips om je welzijn op het werk te verbeteren.

Jobs in de kijker

Carrière-advies

»

Werken bij ons 

»

Contacteer ons

»