Nu sociale media steeds meer een rol spelen in werk en privéleven, dienen professionals in te zien hoe deze hun carrière en hun inspanningen om een nieuwe job te vinden kunnen beïnvloeden.

Meer dan de helft van werkgevers checkt toekomstige werknemers op sociale media alvorens hen een aanbod te doen.

Hoe haalt u het beste uit sociale media om uw carrière verder uit te bouwen zonder dat uw online aanwezigheid een negatieve invloed heeft op uw zoektocht naar een nieuwe job?

Twitter/X

Behalve voor professionals die werkzaam zijn in marketing- en communicatiefunctie, wordt Twitter meestal voor persoonlijke doeleinden gebruikt. Werkgevers die op zoek zijn naar digital marketers en communicatieprofessionals kunnen wel een actieve aanwezigheid op Twitter/X verwachten. Deelnemen aan online discussies die relevant zijn binnen uw domein is een prima manier om te tonen dat u sociale media begrijpt en toont de vaardigheden die u kan aanwenden in een marketing functie.

Werkt u niet in een digital marketing- of communicatiefunctie, dan is Twitter/X vaak enkel voor persoonlijk gebruik. In dit geval kunt u overwegen om uw account te beschermen. Bekijk de privé-instellingen om persoonlijke informatie te verbergen bij uw tweets, de tweets waarin u getagged bent, de mensen die u volgt en degenen die u volgen. Zelfs met een privéprofiel kunnen werkgevers details zien over uzelf in uw ‘bio area’. Vermijd om hier ongepaste dingen te plaatsen en verwijder alle informatie die u niet wil tonen aan werkgevers.

Wanneer u deze eenvoudige tips implementeert, vermindert u alvast de kans om een negatieve indruk te laten alvorens u de kans kreeg om uitgenodigd te worden voor een interview.

Facebook

De meerderheid van de werkgevers (70%) vindt dat Facebook  enkel voor persoonlijke doeleinden moet gebruikt worden en dat het niet dient om professioneel te netwerken.  Ervoor zorgen dat uw Facebook pagina niet toegankelijk is voor personen buiten uw eigen sociale kring is een verstandige voorzorgsmaatregel. Om zeker te zijn dat uw Facebookprofiel privé is, kan u alvast deze tips even checken:

  • Blijf up to date rond de privéinstellingen van Facebook
  • Verwijder uw Facebookpagina van Google zoekopdrachten
  • Besef wat anderen kunnen zien op uw pagina
  • Zorg dat u uw foto’s, berichten en ‘tags’ verborgen houdt.

Indien u beslist om uw profiel openbaar te houden, ga er dan van uit dat alles wat u publiceert gezien zal worden door een potentiële werkgever. Beslis aldus wat op uw tijdlijn verschijnt. Er zijn immers een aantal gevallen bekend waar mensen hun job verloren op basis van commentaar dat ze geplaatst hadden op Facebook.

Zodra u aan het werk bent, gebruik Facebook dan niet om uw ongenoegen over uw job te uiten. Wanneer iets op uw lever ligt, bespreek dit dan met uw manager om zo tot een oplossing te komen.

LinkedIn

LinkedIn is het meest gebruikte professionele platform om te netwerken. Het is intussen uitgegroeid tot het vaste sociale netwerk van professionals om te netwerken met anderen in hetzelfde domein, om onderwerpen te bespreken die relevant zijn binnen de sector en om een online reputatie uit te bouwen.

"Veel werkgevers zullen uw LinkedIn profiel bekijken om een idee te krijgen over uw professionele achtergrond alvorens ze beslissen om u al dan niet uit te nodigen voor een interview."

Zorg tenminste dat uw LinkedIn profiel volledig is en up-to-date, inclusief informatie omtrent uw opleiding en werkervaringen.

Zorg dat uw profiel uw belangrijkste verantwoordelijkheden en realisaties in uw carrière duidelijk weergeeft, want dat trekt immers de aandacht van de werkgever en zorgt ervoor dat u boven de rest uitsteekt.

LinkedIn is eveneens een belangrijk platform om ontwikkelingen en trends binnen uw sector te bespreken met andere professionals. U aansluiten bij groepen en optreden als een actieve commentator zullen u helpen om werkgevers te tonen dat u nauw betrokken bent bij uw sector.

Maak eveneens gebruik van de mogelijkheid om aanbevelingen en ‘endorsements’ van collega’s of vorige werkgevers te krijgen. Door te lezen wat anderen als uw sterke punten beschouwen, kan het potentiële werkgevers helpen in hun beslissing om u uit te nodigen voor een interview.

We weten dat de meerderheid van personeelsmanagers het LinkedIn profiel van hun potentiële werknemers bekijken als deel van het rekruteringsproces. Gebruik uw LinkedIn profiel om uw proactive aanpak te tonen en geef uzelf zo een voorsprong op andere kandidaten.

Volg ons op LinkedIn en blijf op de hoogte van het laatste nieuws en trends op de Belgische arbeidsmarkt.

Jobs in de kijker

Carrière-advies

»

Werken bij ons 

»

Contacteer ons

»