Wanneer je pas afgestudeerd bent, ligt de wereld aan je voeten. Wil je dit gevoel graag wat langer vasthouden, dan doe je er goed aan om je carrière te starten als Customer Service Representative. Vanuit deze functie strekt zich immers een waaier aan mogelijke carrièrepaden voor je uit.  

Ian Schoonjans, recruitment consultant bij staffing specialist Walters People, vertelt wat deze rol precies inhoudt, wat de doorgroeimogelijkheden zijn, en welk salaris je kunt verwachten.  

Wat zijn de voornaamste verantwoordelijkheden van een Customer Service Representative?

Als Customer Service Representative fungeer je als eerste aanspreekpunt voor klanten die de organisatie contacteren. Ian: “Je behandelt dagelijks tal van uiteenlopende vragen, waardoor elke werkdag er anders uitziet. Klanten kunnen bijvoorbeeld extra informatie opvragen rond een bepaald product of willen weten wanneer hun bestelling geleverd wordt. Als Customer Service Representative heb je ook zicht op de binnenlopende orders. Je staat dus in zeer nauw contact met het sales team om samen vraag en aanbod duidelijk in kaart te brengen en op elkaar af te stemmen. Ook stockbeheer en logistieke coördinatie maken deel uit van het takenpakket van een Customer Service Representative.”

Welke opleiding en vaardigheden heb je nodig om een goede Customer Service Representative te worden?

Een bachelordiploma is een prima uitvalsbasis, maar het allerbelangrijkst om succesvol te zijn binnen customer service is een goede talenkennis. Doordat je dagelijks niet alleen met klanten in contact staat, maar ook nauw samenwerkt met verschillende divisies binnen de organisatie, zijn vlotte communicatieve vaardigheden essentieel. 

Uiteraard moet je als Customer Service Representative heel klantgericht zijn, goed kunnen luisteren en een sterk gevoel voor diplomatie hebben.

“Je krijgt sowieso ook te maken met ontevreden klanten die liefst zo snel mogelijk een oplossing willen voor hun probleem”, zegt Ian. “Met een oplossingsgerichte en hulpvaardige houding zorg je ervoor dat de klant – zelfs na een klacht – tevreden is over zijn order. Net dat maakt van Customer Service Representative een rol waaruit je veel voldoening kunt halen.” 

Binnen customer service kan het in bepaalde piekperiodes heel druk worden. Denk bijvoorbeeld aan de eindejaarsperiode, Black Friday, … Op zulke momenten is het belangrijk om stressbestendig te zijn en nauw met het team samen te werken zodat alles vlot verloopt, zowel intern als naar de klanten toe. Tenslotte is een goede kennis van MS Office belangrijk, vermits het sales team regelmatig rapportages zal opvragen. 

Wat is de huidige vraag naar Customer Service Representatives?

De vraag naar Customer Service Representatives ligt in een stijgende trend. In het eerste kwartaal van 2024 werden 10% meer vacatures gepubliceerd dan in dezelfde periode vorig jaar (bron: Jobfeed).  “2023 was voor veel bedrijven een moeilijk jaar vanwege de globale economische onzekerheid,” weet Ian. “Organisaties in sectoren als logistiek, automotive en FMCG kiezen dit jaar volop voor vooruitgang en optimalisering van de operationele werking. Deze verhoogde activiteit brengt een groei van het consumentenvertrouwen met zich mee en een stijging in het aantal transacties. Dit betekent meer jobs binnen customer service.”

Wat zijn de doorgroeimogelijkheden als Customer Service Representative?

Als Customer Service Representative werk je samen met diverse departementen in de organisatie, waardoor je een brede kennis opdoet. Je leert verschillende mensen te woord staan, problemen aanpakken, bedrijfsprocessen op elkaar afstemmen... Kortom: een heel goede leerschool die de basis legt voor de rest van je carrière. Heb je verdere ambities binnen customer service, dan kun je doorgroeien naar een rol als Teamleader of Customer Service Manager. Ian: “Er zijn echter nog tal van andere carrièrepaden mogelijk. Zo kun je bijvoorbeeld perfect evolueren naar een job binnen sales of zelfs communicatie, marketing en HR.”

Tot slot: welk salaris kun je verwachten als Customer Service Representative?

Uit de jaarlijkse Walters People Salary Survey blijkt dat een startende Customer Service Representative mag rekenen op een bruto maandloon van 2300-2900 EUR. Professionals met 3 tot 6 jaar ervaring binnen customer service mogen zich aan een salaris van 3000-3800 EUR verwachten. Wie meer dan 6 jaar ervaring heeft in de job, kan zijn bruto maandloon zien stijgen tot zo’n 4500 EUR. Evolueer je naar een Teamleader functie binnen customer service, dan mag je rekenen op een bruto maandloon tot zelfs 5500 EUR. Bij dat loon hoort heel vaak ook een verzekeringspakket en maaltijdcheques, en in sommige gevallen ook een gsm of laptop. 

“Werkgevers hebben steeds meer oog voor het welzijn van hun customer service medewerkers. Dit uit zich in het aanbieden van opleidingen en interessante carrièremogelijkheden binnen de organisatie, maar ook in sportactiviteiten, flexibele werkuren en mogelijkheid tot telewerken”, besluit Ian.

 

Op zoek naar een nieuwe uitdaging binnen customer service?

Bekijk onze meest recente customer service jobs of bezorg ons je CV.  

Jobs in de kijker

Carrière-advies

»

Werken bij ons 

»

Contacteer ons

»