De financiële crisis van 10 jaar geleden laat nog steeds sporen na. Het vertrouwen in de Belgische economie is hersteld en werknemers staan open voor nieuwe opportuniteiten.

Het vertrouwen in de banksector is echter nog niet volledig hersteld, waardoor zowel pasafgestudeerden als ervaren professionals in eerste instantie niet aan een job in de bankwereld denken wanneer ze op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging. 

Jens Spittael, Associate Director bij Walters People en verantwoordelijk voor het rekruteren van finance professionals voor onder andere de banksector in Vlaanderen, ondervindt dagelijks dat er heel wat misvattingen zijn rond werken in de banksector en weerlegt er een aantal.

Misvatting #1:   Jobs in de banksector zitten allemaal in Brussel

De hoofdzetel van de grote Belgische banken en Belgische hoofdkantoren van internationale financiële instellingen zijn voornamelijk gebaseerd in en rond onze hoofdstad. Toch wil dat niet zeggen dat hun vacatures zich enkel hier bevinden. Jens: “Enerzijds zijn er de jobs in het kantorennet dat zich spreidt over het hele land voor wie een front office job zoekt. Anderzijds kunnen werknemers die op de hoofdzetel tewerkgesteld zijn ook terecht in zogenaamde ‘flex desks’, die ideaal gesitueerd zijn tussen de grote steden. Eens werknemers voldoende autonoom kunnen functioneren, biedt deze verscheidenheid werknemers vanop het hoofdkantoor bijvoorbeeld de flexibiliteit om hun tijd zo goed mogelijk te besteden en files te vermijden of één of meerdere dagen per maand vanuit zo’n flex desk te werken. Zo kunnen ze hun dag beter indelen en werken ze aan een goede werk/privé balans.”

Om de digitalisering verder te ondersteunen, investeert de banksector volop in training van haar werknemers. Ook wie geen financiële opleiding genoten heeft, maar over een bachelor of master diploma beschikt, gekoppeld aan een sterke interesse in de bankwereld, kan er aan de slag.

Misvatting #2:   Er zijn geen jobs meer bij lokale bankkantoren

Mensen die vroeger een bezoekje brachten aan het bankkantoor in hun dorp, zagen er vaak enkel de loketbedienden aan de slag. Met de recente sluitingen van talrijke lokale bankkantoren denken veel mensen dat jobs in lokale kantoren verdwenen zijn. “Niks is minder waar”, zegt Jens. “Door de digitalisering doen heel wat mensen hun bankzaken zelf, vanop hun PC of mobiel. Wanneer ze dan tóch een bezoekje brengen aan een lokaal bankkantoor, verwachten ze wel persoonlijk advies. Die raad op maat krijgen ze van de lokale expert in bijvoorbeeld verzekeringen, beleggingen of  hypothecaire kredieten. Wie interesse heeft om zich verder te specialiseren in zo’n domein, commercieel ingesteld is en graag omgaat met mensen, vindt ongetwijfeld een job in een bankkantoor in zijn buurt”, legt Jens uit.

Misvatting #3:   Het is moeilijk voor pasafgestudeerden om  een job te vinden in de banksector

Hoewel de banksector het grootste aandeel 50-plussers tewerkstelt in ons land, wil dat niet zeggen dat pasafgestudeerden er niet aan de slag kunnen. De digitalisatie heeft er onder andere voor gezorgd dat de banksector pasafgestudeerden met open armen ontvangt. Jens: “Om de digitalisering verder te ondersteunen, investeert de banksector volop in training van haar werknemers. Ook wie geen financiële opleiding genoten heeft, maar over een bachelor of master diploma beschikt, gekoppeld aan een sterke interesse in de bankwereld, kan er aan de slag. Sta je open voor verandering, voortdurend leren en interessante doorgroeimogelijkheden? Dan is een job in de bankwereld zeker iets voor jou.”

Misvatting #4:   De banksector is weinig innovatief

Betalen via telefoon: wie kan het nog missen? Iedereen heeft tegenwoordig een bank-app op z’n mobiele telefoon om snel even een betaling te kunnen uitvoeren of het huidig saldo te raadplegen. De banksector zette de laatste jaren zeer zwaar in op digitalisatie en innovatie. En het beperkt zich niet tot wat wij, als klant, rechtstreeks te zien krijgen. In de ‘back office’ worden heel wat zaken geautomatiseerd en online kanalen worden massaal ingezet waardoor grote investeringen gedaan worden in cyber security. “Van back office medewerkers, ongeacht hun aantal jaren dienst, wordt verwacht dat ze die evolutie en veranderingen omarmen, hetgeen een hele nieuwe dimensie zal geven aan hun job”, vertelt Jens.

Misvatting #5:   Je raakt al snel vastgeroest in dezelfde job binnen de banksector

Om talent aan te trekken en aan boord te houden, breidden financiële instellingen hun opleidings- en trainingsaanbod de laatste jaren flink uit. “Wie het gevoel heeft uitgekeken te zijn op zijn job, kan dankzij het uitgebreid opleidingsaanbod makkelijk doorschuiven naar een ander team, kantoor of departement, waar nieuwe deuren zich openen. Zo bouw je intern een mooi parcours op. Daarnaast heeft de digitale evolutie ook gezorgd voor een verschuiving in de vraag naar talent binnen de banksector. De wetgeving rond cyber security bijvoorbeeld wordt alsmaar strenger waardoor er nood is aan IT, risk en compliance profielen. Werknemers die nog niet in de banksector gewerkt hebben maar de ambitie hebben om zich verder te verdiepen in dergelijke functies, kunnen dankzij de voorziene opleiding en begeleiding een mooie carrière uitbouwen in de banksector”.
 

Benieuwd wat de banksector jou kan bieden?

Bekijk onze meest recente vacatures in de banksector of contacteer Jens Spittael.

Jobs in de kijker

Carrière-advies

»

Werken bij ons 

»

Contacteer ons

»