De rol van hulpboekhouder, ook wel bekend als assistant accountant, vormt een essentieel onderdeel van de boekhoudkundige afdeling binnen de organisatie. Jef Timmerman, senior consultant bij staffing specialist Walters People, bespreekt de verantwoordelijkheden, de benodigde vaardigheden en het gemiddelde salaris in deze functie én onthult wat deze rol aantrekkelijk maakt. 

Wat doet een hulpboekhouder precies?

“De hulpboekhouder, of assistant accountant, heeft een ondersteunende rol in de financiële afdeling van de organisatie en houdt zich bezig met het operationele gedeelte van de boekhouding. Invoeren van klant- en leveranciersfacturen, btw-aangiften voorbereiden en algemene financieel-administratieve taken behoren tot de kernverantwoordelijkheden. Elk boekhoudkundig team beschikt over minstens één hulpboekhouder die op deze manier assistentie verleent aan de accountants,” legt Jef uit.

Welke opleiding en vaardigheden heeft de ideale hulpboekhouder? 

“In deze rol komt nauwkeurigheid boven alles”, benadrukt Jef. “Je moet in staat zijn om grote hoeveelheden documenten en cijfers te verwerken op een uiterst zorgvuldige manier.” 

Ook het vermogen om goed in een team te functioneren is een pluspunt, aangezien je als hulpboekhouder nauw samenwerkt met je collega's van het financiële team en andere afdelingen binnen de organisatie.

Een opleiding in boekhouding is een groot voordeel, hoewel het geen must is. “We zien voornamelijk hulpboekhouders met een graduaat in accounting & administration, maar deze job is evengoed bereikbaar voor professionals met een diploma secundair onderwijs of CVO-opleiding boekhoudkundig assistent.” De meeste hulpboekhouders hebben jaren ervaring in het vak en putten voornamelijk hier hun professionele vaardigheden uit.

Wat is de huidige vraag naar hulpboekhouders? 

“Doordat elk type organisatie, gaande van Kmo's tot multinationals, nood heeft aan hulpboekhouders voor de financiële afdeling, zijn er over het algemeen tal van job opportuniteiten voor deze professionals,” vertelt Jef. 

De vraag ligt momenteel zelfs in stijgende lijn: cijfers van Jobfeed onthullen dat het aantal vacatures voor hulpboekhouder in het derde kwartaal van dit jaar met 10% gestegen is ten opzichte van het tweede kwartaal. Provincie Antwerpen is de regio met het hoogst aantal jobadvertenties voor hulpboekhouder, met 23% van de gepubliceerde vacatures. Op de tweede plaats komt West-Vlaanderen met 22% van de vacatures, gevolgd door Oost-Vlaanderen met 17%. 

Ongeveer een kwart van alle hulpboekhouder vacatures zijn tijdelijke functies, en in driekwart van de gevallen gaat het over een permanente job of een interim job met optie vast. “Deze optie is een uitstekende manier voor de kandidaat om de werkgever te leren kennen en omgekeerd. Zo ben je, wanneer je vast in dienst komt, 100% zeker dat er een juiste match is,” merkt Jef op.

Wat maakt de job van hulpboekhouder aantrekkelijk?

Het grote voordeel aan de functie van hulpboekhouder is de goede work-life balance.

In de meeste gevallen heb je een flexibel uurrooster en kun je 1 à 2 dagen per week van thuis uit werken. Voor veel werkgevers is parttime tewerkstelling bespreekbaar voor deze functie. Dit geeft je de mogelijkheid om je werk perfect af te stemmen op je privéleven. 

“De rol van hulpboekhouder biedt bovendien de kans om een inhoudelijk interessante job uit te oefenen binnen het finance team, zonder belast te worden met zware deadlines of leidinggevende verantwoordelijkheden,” vult Jef aan. 

“Deze job creëert ook mooie opportuniteiten voor kandidaten met een minder evident of atypisch cv. Gezien ervaring een belangrijke troef is, is het bijvoorbeeld niet ongebruikelijk dat werkgevers hier 55-plussers voor aannemen. Ook voor professionals die om de één of andere reden een tijdje uit geweest zijn, is dit de ideale functie om zich opnieuw op de arbeidsmarkt te begeven.”

Welk loon kun je verwachten in de rol van hulpboekhouder?

Jef: “Een beginnende hulpboekhouder heeft een bruto maandsalaris van 2100 tot 2800 EUR. Afhankelijk van je aantal jaren ervaring, de grootte van de organisatie en de regio waarin je aan de slag gaat, kan dit bruto maandloon zelfs oplopen tot 3900 EUR. Het brutosalaris wordt in het merendeel van de organisaties aangevuld met tal van extralegale voordelen zoals maaltijdcheques, gsm en laptop, groeps- en hospitalisatieverzekering, enzovoort.”

 

Meer weten?

Raadpleeg ook onze andere tips en carrière-advies. Op zoek naar een nieuwe job? Bekijk dan zeker onze vacatures

Jobs in de kijker

Carrière-advies

»

Werken bij ons 

»

Contacteer ons

»