Uit de pas verschenen salarisgids van staffing specialist Walters People blijkt dat sales- en marketingprofessionals optimistisch gestemd zijn over de boeiende kansen die de arbeidsmarkt biedt. Viktorien van Loon, Managing Consultant en expert in het werven van sales- en marketingtalent, werpt licht op de actuele trends en schetst een vooruitblik op de evolutie van salarissen in 2024.

Sales

Ondanks piekmomenten in het aantal sales vacatures in juni en oktober, vertoonde 2023 een lichte daling ten opzichte van het voorgaande jaar. De vraag naar sales professionals blijft echter hoog, vooral voor functies zoals Sales Assistant en Inside Sales.

Een opmerkelijke trend is de concentratie van de vraag naar deze professionals in het Vlaamse landsgedeelte. Maar liefst 87% van alle geadverteerde sales vacatures richtte zich op Vlaanderen, met Antwerpen als koploper (21%), gevolgd door West-Vlaanderen (20%), Oost-Vlaanderen (17%), Vlaams-Brabant (13%), en Brussel (9%).  

Bij het analyseren van de sectoren, dan zien we dat de vraag naar sales talent voornamelijk geconcentreerd is in de volgende industrieën: IT, computer software, engineering, HR en rekrutering, financiële dienstverlening, industriële automatisering, milieudiensten, biotechnologie en consumentenelektronica. 

Gemiddeld blijven sales professionals 1.9 jaar bij dezelfde werkgever. Viktorien: “Om het tekort aan sales talent aan te pakken, zien we dat vooral de IT-sector zich steeds meer richt op startende professionals en hen aantrekt met aantrekkelijke salarispakketten.”

Marketing

In 2023 observeerden we binnen marketing een afname van het aantal vacatures ten opzichte van het voorgaande jaar. Toch vertoonden bepaalde periodes, met name in februari en oktober, opvallende pieken in de vraag naar marketingtalent, vooral voor functies als Marketing Assistant en Digital Marketer.

Het overgrote deel van de marketing vacatures (90%) bevindt zich in Vlaanderen en Brussel. Brussel neemt hier de leiding met 24%, gevolgd door Antwerpen met 18%, West-Vlaanderen met 15%, Oost-Vlaanderen met 14% en Vlaams-Brabant met 13%. 

Binnen het marketingwereldje lijkt loyaliteit aan de werkgever niet zo vanzelfsprekend. Gemiddeld blijven ze slechts 1.2 jaar bij dezelfde werkgever. Uit het onderzoek van Walters People blijkt bovendien dat 64% van de bevraagde marketing professionals van plan is om in 2024 van job te veranderen. “Voor jong marketingtalent staat digitale innovatie hoog in het vaandel, net als de drang om actief te kunnen deelnemen aan projecten om zo actief bij de dragen aan de toekomstvisie van de organisatie waar ze tewerkgesteld zijn. Ook flexibiliteit en het vergaren van ervaring bij diverse werkgevers staan hoog op het verlanglijstje van marketingspecialisten,” licht Viktorien toe.

Ondanks dat 75% van de geadverteerde marketing vacatures een vast contract aanbiedt, staan de meeste professionals open voor een tijdelijke job binnen marketing, net omwille van die flexibiliteit.

2024 salarisprognoses binnen sales en marketing

Wat betreft salarissen voorziet Walters People geen significante wijzigingen in 2024. Viktorien: “Hoewel 46% van de bevraagde professionals hoopt een salarisverhoging te krijgen volgend jaar, verwachten wij eerder dat de salarissen binnen sales en marketing vrij stabiel zullen blijven, met mogelijk een lichte stijging voor de meest gevraagde functies.”

 

Meer weten?

Download onze gratis digitale Salary Survey tool en ontdek wat je waard bent. Bekijke onze laatste vacatures in sales & marketing.