Uit een recente studie van Walters People blijkt dat maar liefst 75% van de kandidaten de duurtijd van het rekruteringsproces bepaalt of ze aan de slag willen gaan bij een bedrijf of niet.

Hoe kan u aan de hand van uw rekruteringsproces een stapje voor hebben op uw concurrenten?

Hier volgen een aantal tips die uw employer brand eveneens ten goede zullen komen.

De volledige duur van het proces, van kandidaatstelling tot het concrete jobaanbod, heeft een belangrijke invloed op de sollicitatie-ervaring van de kandidaat. Volgens onze studie vindt maar liefst 82% van de bevraagde professionals dat het hele rekruteringsproces maximum 1 à 3 weken zou mogen duren.

1 tot 3 weken

Helaas slaagt minder dan de helft van de organisaties erin in om hun rekruteringsproces binnen de termijn van 1 tot 3 weken af te ronden. Opvallend is dat slechts 4% van de kandidaten er weinig moeite mee heeft als een rekruteringsproces langer dan 3 weken duurt, terwijl 44% van de ondernemingen deze termijn toch blijkt te hanteren.

Bedrijven moeten zich echter realiseren dat deze discrepantie tussen de verwachtingen van de kandidaat en het reële rekruteringsproces gevolgen heeft voor hun employer brand. Wie voor kandidaten aantrekkelijk wil zijn, besteedt dus best extra aandacht aan de optimalisatie en de (korte) termijn van het rekruteringsproces.

82% van de kandidaten vindt dat het rekruteringsproces tussen één en drie weken mag duren, maar 44% van de bedrijven hanteert een rekruteringsproces dat meer dan 3 weken in beslag neemt.

2 à 3 sollicitatierondes

Meer dan 90% van de bevraagde kandidaten verwacht dat ze tijdens het hele rekruteringsproces maximum 3 sollicitatierondes moeten doorlopen. 4 op de 10 kandidaten verwacht zelfs na een tweetal gesprekken al een concreet voorstel, terwijl bijna 60% van de rekruteerders van mening is dat er minstens 3 gesprekken moeten plaatsvinden.

Er is hier dus opnieuw een verschil tussen de verwachtingen van de kandidaten en de realiteit op de arbeidsmarkt. Als organisatie kan u dus een voorsprong nemen op uw concurrenten door uw rekruteringsproces te beperkten tot maximaal 2 of 3 rondes. Op die manier wordt het een tool waarmee u op de motivatie van uw kandidaten kan inspelen.
 

Meer weten?

Download onze gratis gids ‘Uw employer brand promoten vanaf het eerste sollicitatiegesprek’ of contacteer een van onze kantoren.

Contacteer ons

»

Vacature doorsturen

»

Controleer je salaris

»