Het managen van millennials (de generatie Y, geboren tussen 1980 en 2000) vereist een andere aanpak dan die van eerdere generaties. Heel vaak hebben millennials andere wensen en carrièreverwachtingen dan de ‘oudere’ garde.

Om het beste uit deze professionals te halen, is het voor hun Manager belangrijk om hun managementstijl even onder de loep te nemen. Jens Spittael, Associate Director bij Walters People, geeft een aantal tips om te voldoen aan de verwachtingen van millennials op gebied van leiderschapsstijl.

Verschillende verwachtingen 

In tegenstelling tot babyboomers die - zelfs als ze niet tevreden zijn in hun job - niet snel geneigd zijn ontslag te nemen, zijn millennials vrij veeleisend naar hun werkgever toe en nemen ze makkelijker ontslag zodra ze geen voldoening meer halen uit hun werk. “Maar dat betekent niet dat ze niet loyaal zijn,” zegt Jens. “Wat ik vooral zie, is dat deze professionals sneller en makkelijker durven te zeggen wat ze willen en verwachten. En dat biedt werkgevers de kans om over deze wensen in discussie te gaan.” 

Flexibele werktijden en de mogelijkheid om van thuis uit te werken zijn zeer gegeerd bij generatie Y, net als uitdagend en stimulerend werk. Daarnaast houden ze ook van transparantie op het gebied van doorgroei- en opleidingsmogelijkheden, zodat ze precies weten wat ze in de toekomst mogen verwachten.

Wees een mentor, geen baas

Deze nieuwe generatie professionals is autonoom en wil heel graag een impact hebben op de resultaten van het bedrijf. Aangezien vrijheid en onafhankelijkheid bepalend zijn voor millennials’ tevredenheid, is het geen goed idee om hier regeltjes voor op te leggen. Vermijd micro management en zoek in plaats daarvan naar taken waarvoor u hen de volledige verantwoordelijkheid kan geven. "Door millennials zelf beslissingen te laten nemen, leren ze risico’s in te schatten, het belang van verschillende opties te overwegen en na te denken over de gevolgen die hun beslissingen kunnen hebben. Op die manier bereidt u hen geleidelijk aan voor op een leidinggevende functie.”

Profiteer van hun sociale betrokkenheid

Millennials willen niet alleen een impact hebben op de organisatie waarvoor ze werken, maar ook op de samenleving. Als Manager kan u hier ook voordeel uit halen. Vraag young professionals bijvoorbeeld om een bijdrage te leveren aan projecten rond maatschappelijk verantwoord ondernemen, zoals fondsenwerving. Hun enthousiasme zal anderen aanzetten om deze initiatieven te steunen en de teamspirit te verbeteren. 

Maak gebruik van hun expertise

Millennials zijn opgegroeid in een wereld vol technologie en zijn waarschijnlijk handiger in het gebruik ervan dan u, als Manager. Profiteer van hun expertise door hen aan te sporen om meer senior professionals te helpen en te begeleiden op gebied van technologie. “Neem ook de tijd om samen met millennials na te denken over de problemen waar u als Manager mee te maken krijgt. Organiseer bijvoorbeeld een interne brainstorm sessie waarin u teamleden vraagt om met ideeën te komen voor een ‘verbeteringsproces’ binnen de organisatie. Zo profiteert u niet alleen van hun - misschien verrassende - ideeën, maar laat u ook zien dat u belang hecht aan hun mening.” 

Focus op soft skills 

Millennials zijn vaak ongeduldig. En dat is niet altijd een nadeel. Ongeduld kan ook een pluspunt zijn op de werkvloer. Het zorgt er namelijk voor dat young professionals snel nieuwe initiatieven uitvoeren en doelgericht aan de slag gaan.

Millennials vinden het belangrijk om snel te groeien en voortdurend bij te leren. In tegenstelling tot oudere generaties willen ze geen jaren wachten om promotie te maken, maar willen ze snel de resultaten van hun werk zien. Omdat ze nog niet over jarenlange ervaring beschikken, kan het voor werkgevers soms moeilijk zijn om hen naar waarde in te schatten. Net daarom is het belangrijk om bij het interviewen van een junior kandidaat vooral te focussen op hun soft skills in plaats van enkel te kijken naar de technische vaardigheden.

“Kijk bijvoorbeeld of de persoon zich goed kan integreren in het team, gemotiveerd is en bereid is om zich op lange termijn in te zetten voor de organisatie. Als de motivatie er is, kunnen de nodige vaardigheden altijd aangeleerd of verder ontwikkeld worden binnen de organisatie.” 

Hou hen gemotiveerd

Generatie Y is intrinsiek gemotiveerd en wil het beste uit zichzelf halen. Daarom hechten ze veel waarde aan feedback en zijn ze bereid te werken aan hun verbeteringspunten. U kunt deze behoefte aan ontwikkeling invullen door trainingen aan te bieden en de kans te geven om door te groeien naar andere functies.

"Om ervoor te zorgen dat ze zich niet vervelen, moet u hen voldoende afwisseling bieden. Dat kan bijvoorbeeld door hen in te schakelen in verschillende tijdelijke projecten. Blijf ook communiceren met hen en wees transparant over carrièremogelijkheden, zodat ze precies weten waar ze naartoe kunnen gaan”, besluit Jens.
 

Op zoek naar een Millennial om uw team te versterken?

Contacteer één van onze kantoren of stuur uw vacature digitaal door.