Steeds vaker stellen hiring managers de vraag over hoe je met lastige situaties zou omgaan, om op die manier de beste kandidaat te selecteren. Maar wat houden dergelijke vragen precies in, en hoe kan je ze best beantwoorden? 

Onze gratis interviewgids legt de do's en dont's bij een sollicitatiegesprek verder uit. Ontdek welke fouten er veel gemaakt worden gedurende een interview en hoe je kan slagen onder alle omstandigheden!

Opvallen

Met vragen over moeilijke situaties bepaalt de hiring manager of jij al dan niet goed past in het bedrijf. Zo is de keuze tussen alle professionals die ongeveer dezelfde vaardigheden en ervaringen hebben, makkelijker te maken. Gewoon omdat iedereen zijn eigen verhaal vertelt en over zijn eigen ervaringen praat.

Dit soort vragen doen een beroep op de emotionele en rationele delen van het brein. Ze vormen een perfecte manier om meer van je persoonlijkheid te laten zien en een grotere vertrouwensband met de hiring manager op te bouwen, die veel verder gaat dan je CV. Grijp de kans om nog meer over je skills te vertellen en het gesprek in een richting te sturen waarin je kan laten zien dat je geschikt bent voor de functie.

Welke vragen kan je verwachten

Een vraag over een moeilijke werksituatie kan meerdere insteken hebben. Er zijn verschillende categorieën die min of meer voorspelbaar zijn, zoals: persoonlijke kwaliteiten, sociale vaardigheden, teamgeest, leadership en management, commerciële vaardigheden en klantgerichtheid, of het oplossen van problemen en besluitvorming.

Enkele voorbeelden:

  • "Beschrijf eens een situatie waarin je negatieve feedback hebt gekregen."
  • "Vertel eens over een situatie waarin je een conflict binnen het team hebt opgelost."
  • “Beschrijf eens een situatie waarin je een teamlid hebt geholpen die het niet meer zag zitten."
  • "Vertel eens over een situatie waarin jouw acties directe invloed hebben gehad op de financiële resultaten van het bedrijf."
  • “Bedenk eens een situatie waarin je een moeilijke strategische beslissing moest nemen en erin geslaagd bent je collega’s van jouw keuze te overtuigen."

Je kan de vragen die tijdens een gesprek aan de orde komen over het algemeen redelijk inschatten aan de hand van de functie, de functiebeschrijving en natuurlijk je eigen CV. Indien je met een recruitment consultant werkt, kan je hem ook om advies vragen. Deze expert weet precies naar welke vaardigheden de hiring manager op zoek is.

Als je bijvoorbeeld voor het eerst solliciteert voor een functie waarbij je leiding gaat geven aan een team, zijn dit soort vragen te verwachten: "Beschrijf eens een situatie waarin je leiderschap binnen een team hebt moeten laten zien." Dit is dé gelegenheid om te laten zien dat je de functie aankan, ook al heb je er technisch gezien geen ervaring mee.

Als je solliciteert voor een job met een hoge werkdruk, kan je de vraag verwachten: "Vertel eens over een situatie waarin je meerdere dringende zaken tegelijkertijd moest regelen". Als teamspirit en klantgerichtheid heel belangrijk zijn voor de functie, kan men vragen: "Vertel eens over een situatie waarin je moest samenwerken met een collega waar je het niet zo goed mee kon vinden", of "Vertel eens over een situatie waarin je dubbel zo hard je best moest doen om de klant tevreden te stellen".

Een vraag over een moeilijke werksituatie beantwoorden

Beantwoord de vraag alsof je een verhaal vertelt. In een goed verhaal is de hoofdpersoon altijd een sympathiek iemand. In dit verhaal ben jij dat, die voor een uitdaging staat of een moeilijke situatie moet oplossen. Als hoofdpersoon analyseer je de situatie en onderneem je een aantal stappen om een oplossing te vinden, waarbij je tegelijkertijd een wijze levensles leert. Om je verhaal goed af te ronden leg je de nadruk op de positieve uitkomst en leg je kort uit wat je uit deze ervaring hebt geleerd.

Beantwoord de vraag alsof je een verhaal vertelt. In een goed verhaal is de hoofdpersoon altijd een sympathiek iemand. In dit verhaal ben jij dat, die voor een uitdaging staat of een moeilijke situatie moet oplossen. 

Om je antwoord geloofwaardiger en sterker te maken is het handig om wat details en anekdotes toe te voegen (maar raak de draad niet kwijt en vertel geen irrelevante zaken). Wees vooral niet bang om ook je zwaktes te tonen: zoals in iedere goede Hollywood-film gaat het eerst slecht met de held voordat hij zich verbetert. Als je uitlegt hoe je obstakels hebt overwonnen – binnen je werk of daarbuiten – zal je verhaal alleen maar beter worden.
 

Meer weten?

Download onze gratis interviewgids vandaag nog of bekijken onze meest recente vacatures.

Jobs in de kijker

Carrière-advies

»

Werken bij ons 

»

Contacteer ons

»